reklama

Výstavba na Bellovej ulici na Kolibe. Keď na faktoch záleží

Od budúceho týždňa sa na Bellovej 48 na Kolibe prerušia stavebné práce. Stavebníka projektu, okolo ktorého sa rozhoreli debaty, či má platné stavebné povolenie, som požiadal, aby prestal stavať, kým o veci nerozhodne prokuratúra.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (34)

Možno toľko by stačilo v skratke. Už sa pomerne dosť popísalo o výstavbe malej bytovky na Kolibe, na Bellovej ulici. Cítim, že je čas, aby som povedal, ako to vidím ja. Rád by som bez emócií ukázal trocha iný uhol pohľadu – nie optikou staviteľa, ani optikou ľudí, ktorí sú proti stavbe bytovky. Ale pohľad človeka, ktorý má ako štatutár Nového Mesta zodpovednosť. Zodpovednosť voči obyvateľom, ale aj zodpovednosť za prípadnú náhradu škody, ktorú by si niekto mohol uplatňovať na našej mestskej časti.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Poďme po poriadku. V roku 2007 vydal stavebný úrad našej mestskej časti územné rozhodnutie na stavbu bytového domu v štvrti rodinných domov. Tri poschodia, teda štyri podlažia. Bolo to ešte za môjho predchodcu. 

Áno, dnes by sme sa snažili podobnému rozhodnutiu vyhnúť a jednoducho prispôsobiť novú výstavbu okolitej zástavbe. Optimálne by bolo povoliť len vilu, aké sú v okolí, v horšom prípade bytovku o poschodie nižšiu a s menšou zastavanosťou. Ale stalo sa.S rozhodnutím bývalého starostu, žiaľ, už nič neurobím. 

Od januára 2011 som starostom Nového Mesta. Niekoľko mesiacov od nástupu som dostal na stôl stavebné povolenie. Mohol by som sa vyhovárať, že som nevedel, nerozumel, lebo som bol na úrade krátko a zobral som si so sebou na úrad len dvoch vlastných ľudí. Väčšina ľudí by to pochopila. Nepoviem to. Na Bellovu som sa vtedy išiel osobne pozrieť. Keď som vyslovil výhrady, pracovníci úradu mi jasne povedali, že keďže stavebník má už územné rozhodnutie, povolenie je pripravené na podpis a nemôžem svojvoľne bez zákonných dôvodov rozhodnúť inak. A aj keď niektorých nahnevám, zrejme mali pravdu. Napokon, proti stavbe sa sused odvolal a nadriadený orgán (v tom čase krajský stavebný úrad) stavebné povolenie s úpravami potvrdil. 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

A potom sa nič zásadné nedialo. Menili sa vlastníci. V novembri 2013 aktuálny vlastník doručil stavebnému úradu oznámenie o začatí stavby. Stavbu zbúral a ďalej sa už strany a ani právnici už nezhodujú. Vlastník hovorí, že v súlade so zákonom začal stavbu, niekoľko susedov zas tvrdí opak. Faktom je, že na pozemku nevyrástol bytový dom. Neboli tam ani viditeľné základy. Teda hranica či začal, alebo nezačal stavať, je veľmi tenká – a je to viac na právnikoch a ich výkladoch, než na čomkoľvek inom. Najmä nie na laikoch, akými je drvivá väčšina z nás.

Prečo je vlastne dôležité, kedy začal vlastník stavať? Preto, že ak do dvoch rokov so stavbou nezačal, tak povolenie stratilo platnosť. Ale nie len to. V roku 2011 sa zmenil územný plán. A podľa nového územného plánu sa tu bytový dom už nemôže povoliť.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Teraz ide o to, aby stavebný úrad na základe dôkazov, ktoré predložia obe strany, rozhodol. A rozhodol dobre a zákonne, lebo ako to už pri susedských sporoch býva, nech rozhodne akokoľvek, jedna strana toto rozhodnutie napadne – a je jedno, či na sociálnych sieťach, alebo na súde so žiadosťou o náhradu škody. Dobre a zákonne neznamená to, čo si želá sused, alebo vlastník. Ale to, aby toto rozhodnutie obstálo pred zákonom. A na súde.

Čo teraz? Spis si vyžiadala prokuratúra, ktorá vo veci rozhodne. Stavebný úrad bude rozhodnutie prokuratúry rešpektovať a rozhodne podľa jej záverov.

Pri nástupe do funkcie starostu som si ako jednu z priorít stanovil férový prístup úradu. Férový prístup pri zadávaní verejných zákaziek, férový prístup pri poskytovaní informácií, férový prístup pri prideľovaní obecných bytov. Naša mestská časť skončila s rozdávaním bytov a pozemkov poslancom a ich kamarátom, či pracovníkom úradu. Skončili sme aj so zatváraním knižníc, osvetových stredísk i jaslí a ich predávaním, či prenajímaním poslancom, prípadne vopred určeným osobám. Vypracovali sme celý balík opatrení – 80 krokov pre transparentné Nové Mesto a za necelých osem rokov sme sa stali najtransparentnejšou samosprávou v Bratislavskom kraji.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Rovnako chcem, aby stavebný úrad postupoval aj v prípade stavby na Bellovej. Našou úlohou totiž nie je prikloniť sa na jednu alebo druhú stranu. Úrad nesmie stáť na žiadnej strane. Úrad musí rešpektovať zákon. Či sa to už niekomu páči, alebo nie. Či sú voľby pred nami, alebo nie.

Počul som už argument, že do rozhodnutia celého prípadu by mal úrad stavbu prerušiť. Súhlasím, že tento argument znie rozumne, má však problém – zákon niečo také neumožňuje. Stavebný zákon umožňuje stavbu len zastaviť (teda nie prerušiť). 

A aj zastavenie je možné len v dvoch momentoch: 

  • ak je vykonávaná v rozpore so stavebným povolením (v tej časti stavby, kde je v rozpore),

  • alebo ak je vykonávaná bez stavebného povolenia.

A to, či je vykonávaná bez právoplatného stavebného povolenia (teda to, že vydané povolenie stratilo právoplatnosť), prokuratúra práve skúma.

V stredu som si na úrad zavolal vlastníka stavby. Požiadal som ho, aby bol slušným susedom, a kým prokuratúra nerozhodne, prestal stavať. Stavebník sľúbil, že to bude rešpektovať a od budúceho týždňa – hneď po dokončení nevyhnutných technologických prác – až do rozhodnutia prokuratúry stavba rásť nebude.

Rudolf Kusý

Rudolf Kusý

Bloger 
  • Počet článkov:  20
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Občiansky aktivista, komunálny politik, starosta mestskej časti Bratislava - Nové Mesto. Snažím sa vtiahnuť ľudí do rozhodovania o tom, ako bude vyzerať Nové Mesto - napríklad cez participatívny rozpočet alebo participatívne plánovanie verejných priestorov. Ak niekde v Bratislave platí pomyselné "postav dom,zasaď strom", ja som skôr za sadenie stromov :) Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéSpoločnosť

Prémioví blogeri

Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

750 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu